§ Czy pracownicy banków, którym banki udzieliły tzw. kredytów frankowych mogą domagać się ustalenia ich nieważności przez sąd?

W dniu 21 września 2023 r. został wydany kolejny korzystny wyrok TSUE dla „frankowiczów” w sprawie polskiej. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej po raz kolejny i to z korzyścią dla „frankowiczów” zajął się sprawą polską. W wyroku TSUE z dnia 21 września 2023 r. w sprawie o sygn. akt: C- 139/22, który jest następstwem pytania prejudycjalnego Sądu Rejonowego dla Warszawy – Śródmieścia złożonego w kontekście sporu pomiędzy małżonkami-konsumentami, z których jedno było pracownikiem banku udzielającego kredytu w momencie zawierania umowy, TSUE analizował różne aspekty sprawy, w tym m.in. kwestię, czy kredytobiorca, będący jednocześnie „frankowiczem”, konsumentem i pracownikiem instytucji udzielającej kredytu, może z tego tytułu doświadczać ograniczeń w zakresie ochrony swoich praw, gdy zamierza wystąpić do sądu z wnioskiem o unieważnienie wadliwej umowy. Czy kredytobiorca – pracownik banku, z tego tytułu powinien być traktowany gorzej, niż pozostali kredytobiorcy, którzy zamierzają wystąpić z powództwem o ustalenie nieważności umowy kredytu? TSUE w swoim rozstrzygnięciu jednoznacznie stwierdził, że pracownik banku, niezależnie od posiadania specjalistycznej wiedzy ekonomicznej czy finansowej oraz odbytych szkoleń, podlega tej samej ochronie, co każdy inny konsument. TSUE stanął na stanowisku, że pojęcie „konsumenta” w rozumieniu art. 2 lit. b) Dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 05 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich, ma charakter obiektywny i jest niezależne od konkretnego zasobu wiedzy, jaki może mieć dana osoba, czy też od informacji, które w rzeczywistości posiada. W konkluzji TSUE stwierdził, że ochrona konsumenta wynikająca z Dyrektywy 93/13 nie zależy od wiedzy, jaką w danym temacie dysponuje kredytobiorca będący konsumentem. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformowania zainteresowanego konsumenta o istotnych cechach zawartej z nim umowy oraz o ryzykach z nią związanych, nawet wówczas, gdy ów konsument jest jego pracownikiem i posiada odpowiednią wiedzę w dziedzinie objętej umową. Zatem nawet jeśli pracownik banku jest bardziej poinformowany w danej dziedzinie, niż przeciętny konsument to nie pozbawia to go ochrony wynikającej z Dyrektywy 93/13.